Zmysł powonienia jest bardzo ściśle połączony z częścią mózgu odpowiedzialną za emocje, dlatego też spośród wrażeń sensorycznych to właśnie zapachy najmocniej zapadają nam w pamięć. Obrazy czy dźwięki znacznie szybciej ulatują z ludzkiej pamięci, a nuty zapachowe pozostają w niej na bardzo długo i wywołują określone skojarzenia. Moc, jaką posiadają zapachy zaczęto więc wykorzystywać podczas budowania wizerunku miejsc takich jak sklepy, lokale usługowe, hotele czy biura. Działania mające na celu osiągnięcie lepszych wyników sprzedaży przy pomocy zapachów to obecnie bardzo popularny aromamarketing.

Czy warto stosować marketing zapachowy?

W biznesie kluczową rolę ma budowanie pozytywnego wizerunku. Jest to podstawa przy tworzeniu dobrych relacji z klientem. Pierwsze wrażenie wywołane na kontrahencie czy konsumencie jest kluczowe dla dalszych negocjacji czy podczas podjęcia decyzji o zakupie. Jeśli dodamy do tego wpływ zapachów na ludzkie emocje i wspomnienia, nie ma już wątpliwości, że marka musi być kojarzona z odpowiednim przyjemnym zapachem. Badania nad aromamarketingiem wykazały, że dzięki oddziaływaniu zapachami klient przebywa w sklepie o 15,9 % dłużej, a jego chęć dokonania zakupu wzrasta o 14,8 %, a to z kolei sprawia, że firmy odnotowują sprzedaż większą o 6 %. Konsument zdecydowanie chętniej powraca do miejsca, które podświadomie kojarzy z miłą wonią. Warto również wspomnieć, że przyjemny zapach ma bardzo dobry wpływ na samopoczucie pracowników. Pomaga on zwiększyć efektywność pracy, koncentrację, a także minimalizuje ryzyko popełnienia błędów.

Jak dobiera się zapachy?

Podobnie jak wszystkie inne działania marketingowe, aromamarketing zasadza się na sprecyzowaniu grupy docelowej. Podstawą przy określeniu zapachu jest więc nakreślenie profilu potencjalnego klienta – inny zapach przyciągnie kobiety, a inny – mężczyzn, podobnie gust młodych osób zdecydowanie różni się od upodobań osób starszych etc. Drugą kwestią jest dostosowanie nuty zapachowej do rodzaju działalności, powinna ona być dopełnieniem wizerunku firmy i konkretnego produktu – przykładowo w restauracjach, kawiarniach czy piekarniach używa się specjalnych zapachów spożywczych. Zapach dobiera się także do wystroju wnętrza, a niekiedy do pory roku. Latem stawia się na zapachy lekkie i świeże, natomiast zimą sprawdzają się nuty ocieplające i bardziej wyraziste.  W aromamarketingu zwraca się również uwagę na sezon – przykładem niech będzie okres bożonarodzeniowy, w którym dominują zapachy cynamonu i nuty korzenne kojarzone z pierniczkami czy też zapach świerku.

Co ciekawe aromamarketing polega nie tylko na aromatyzowaniu pomieszczeń – zapach nanosi się nawet na materiały reklamowe czy papier firmowy, z którym kontakt mają klienci, a także miejsca, w których znajduje się plakat reklamujący daną firmę!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here